6.7.2015

Water of Joy

Kesällä ei huvita verhoutua samanlaiseen raskaaseen tuoksupilveen, johon yleensä talvella on turvautunut. Sitä kaipaa joko jotain kepeämpää tai hedelmäisempää, raikkaampaa tai trooppisempaa, kukkaista tai eksoottista - kunhan se ei vain ole liian voimakas.
Itse kaipaan kesäisin jotain kevyttä ja raikasta/sitruksista.

Minulla on yksi tuoksu, joka on itse asiassa pyörinyt kaapissani joulun jälkeisestä alemyynnistä asti, mutta korkkasin sen auki vasta alkukesästä, sillä se on minulle nimenomaan kevät/kesätuoksu. Kyseessä on siis Giorgio Armanin Acqua di Gioia.

Fragrantican mukaan Acqua di Gioian alkutuoksuna on sitruunaa ja minttua, sydäntuoksussa jasmiinia, roseepippuria ja pionia ja pohjatuoksuna sokeria, kistusta ja setripuuta.


Ja raikas tämä tuoksu onkin. Alussa tuoksu on -yllätys yllätys- virkistävän raikas ja makea - siihen minä taisin ihastuakin kun ensimmäisen kerran tätä tuoksuttelin. Jotkut sanovat että tuoksu muistuttaa mojitoa ja noh, mojitot on hyvänmakuisia drinkkejä niin miksei tämäkin siis voisi tuoksua mojitomaisen hyvälle?
Jonkin ajan päästä raikas makeus muuttuu ehkä aavistuksen kukkaisemmaksi ja naiselliseksi tuoksuksi.

Olen kuitenkin huomannut, että tuoksu voi muuttua aika öklöksi jos sitä suihkii liikaa. Kerran suhauttelin vahingossa liikaa ja ajattelin vain että "no pöh, tuskin se tässä haittaa", kun kyseessä on enemmän raikas ja sitruksinen tuoksu. Tietysti olin väärässä ja jonkun ajan kuluttua tuoksu muuttui öklöksi ja ajattelin jo, että onko tämän pohjatuoksu oikeasti niin kamalan pistävä. Kuitenkin se johtui vain siitä, että olin vahingossa suihkinut vahingossa liikaa tuoksua, jolloin se ei enää ollutkaan niin raikas vaan ällöttävän tunkkainen. Joten malttia myös niiden freshien tuoksujen kanssa!

Acqua di Gioia ei ehkä ole tuoksultaan kovin erikoinen, mutta joskus yksinkertaisuus voi olla vain hyväksi. Aina ei tarvitse verhoutua erikoisiin tuoksuyhdistelmiin tai ylenpalttiseen makeuteen, vaan joskus sitä kaipaa jotain helposti lähestyttävää.

* * *
Tuoksurikasta päivää kaikille!

3 kommenttia

  1. Heii:) Laitoin sulle haasteen blogissani, käy kurkkaamassa jos kiinnostaa. http://neitiminttukihara.blogspot.fi/2015/07/liebster-award-haaste.html

    VastaaPoista
  2. Olen suihkinut tätä itseeni yhden pullon verran muutama kesä sitten. Oli oikein mukava, aika perus, mutta kivan raikas. Mun iholla tuoksu ei kuitenkaan pysynyt hirmuisen pitkään, vaan haihtui todella nopeasti. Se on yksi suurin syy miksi en ostaisi uudestaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mustakin tuntuu ettei tuoksu pysy iholla kovin pitkää, ihan kohtalaisesti kylläkin. :p

      Poista