19.10.2016

Ihotautilääkärillä käynnin jälkeen

Oi kyllä, viimein tein sen nimittäin marssin suoraan ihotautilääkärille!

Olen tuskaillut täällä blogissakin pariin otteeseen epäpuhdasta ihoa, joka kenkkuilee minkä jaksaa. Eräänä päivänä toiselle poskelleni puski kipeitä ja punoittavia finnejä, jotka olivat myös todella kipeitä - niin kipeitä, etten pystynyt nukkumaan toisella kyljellä. Tietysti ne vaikuttivat itsetuntooni, sillä en millään meinannut saada peitettyä ihon epätasaisuutta ja punaisuutta, sen verran ärhäköitä ne olivat. Tästä johtuen en meinannut millään saada itseäni edes ruokaostoksille, sillä pelkäsin että ihmiset jäisivät liikaa tuijottamaan räjähtänyttä poskeani ja jo peiliin katsominen sai tuntemaan itseni rumaksi ja kuvottavaksi. Ja joo, joku voi ehkä pyöritellä tuolle silmiänsä, mutta eiköhän ainakin muut iho-ongelmista kärsivät ymmärrä pointtini.

Tämä kuva ei valitettavasti ole siitä kun naama sanoi poks, vaan viikko sen jälkeen.

Koska näpyt alkoivat jo selvästi haitata mieltäni ja vähän elämääni, niin marssin lopulta ihotautilääkärille. Ei ne kotikonstit enää vain auttaneet ongelmaani, joten pakko oli kääntyä ammattilaisen puoleen - sitä mieltä oli myös poikaystäväni, joka itsekin katsoi hieman säikähtäen yhtäkkisesti räjähtänyttä naamaani.

Kun istahdin alas tuolille lääkäriä vastapäätä, niin tämä arvasi heti että olin tullut aknen takia käymään (olin tarkoituksella jättänyt meikin pois, jotta epäpuhtauteni näkyisivät sen selittelemättä ja niinhän siinä kävi). Niinpä niin, nyt sain kuulla ihan asiantuntevalta henkilöltä että kärsin aknesta - tarkalleen ottaen "tyypillisestä naisten aknesta" sillä se sijoittui poskiin ja leukaan (otsa oli sileä ja nenäkin suht puhdas). Ihostani löytyi runsaasti valkopäitä ja finnini olivat myös tulehtuneet.
 Luultavasti akneni voi olla peräisin e-pillereiden lopettamisesta ja/tai minipillereiden käytöstä (kuten itsekin olin veikannut). Toisaalta taustalla voi olla myös perinnöllistä alttiutta, sillä muistaakseni äidillänikin oli ollut nuorena ongelmia ihonsa kanssa, kun kysyttiin että onko perheenjäsenillä ollut aknea.


Koska kärsin aurallisesta migreenistä, niin en voi käyttää e-pillereitä akneni hoitoon - siksihän ne vaihdettiinkin aikoinaan minipillereihin. Myös jo aiemmin käyttämäni Basiron-voide ei kuulemma ole ratkaisu ongelmaani, vaan on väärän tyyppinen tähän vaivaan. Niinpä minulle määrättiin Tetralysal -antibiootteja ja Differin-geeliä.

Näihin lääkkeisiin olen törmännyt ennenkin blogeissa ja keskustelupalstoilla, joista suurin osa tuntuu menevän seuraavanlaisesti: alussa toimii, mutta kuurin jälkeen iho palaa vielä huonompaan kuntoon kuin mitä se oli aloituspisteessä. Ja sehän tietysti hirvittää myös minua itseäni; mitä jos ihoni menee vielä p*skempaan kuntoon kuurin jälkeen?

Joka tapauksessa aion antaa nyt mahdollisuuden näille lääkkeille, sillä keinot ovat itsellä jo vähissä. Neuvoksi sain käväistä uudelleen juttelemassa, jos kuuri ei ole auttanut - toivon kyllä todella ettei tarvitse ja vielä enemmän toivon, ettei akne ole elämänkumppanini loppuelämäni ajan!


___________


Onko joku teistä käyttänyt näitä aknen hoidossa?

16 kommenttia

  1. Pitäisi itsekin käydä ihotautilääkärillä, mutta se maksaa ja suhtaudun skeptisesti noihin kuureihin juurikin tuon takia, että joillakin ne eivät toimi ollenkaan. Eivät nuo kuuritkaan ilmaisia ole. Ja mulle kosmetologi sanoi, että näyttäisi olevan hormonaalista perää ja e-pillereitä en voi migreenin vuoksi syödä. Olenkin yrittänyt muuttaa omaa suhtautumistani asiaan. Jos minun näpyt jotakuta haittaavat, niin minä en ole se, joka vetää pussin päähän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmaista aknen hoito ei todellakaan ole ja kettumaisinta sitte onkin, jos mikään ei auta. -.- Huoh!
      Itse tasapainottelin että menisinkö kosmetologille vai lääkärille, niin kallistuinkin lääkärin puoleen. Ja ihan kuten pelkäsin, niin hormonaalista perää se on itselläkin ja se ei ihan niin vain sitten katoakaan - etenkin kun minipillereitä pidetään aika usein aknen syypäänä.

      Hyvä että asenteesi on oikea! Kunpa itsekin osaisi asennoitua noin. :)

      Poista
  2. Tsemppiä tosi paljon! Toivottavasti saat ihosi parempaan kuntoon, lääkkeet auttavat ja saat niistä pitkäaikaisen avun itsellesi :) Mulla ei oo koskaan aknea ollut, mutta nuorempana finnejä ja muita epäpuhtauksia oli kyllä ihan kiitettävästi. Nyt vähän aikuisemmalla iällä niitä ei oo enää pahemmin ollut ja e-pillerit vei sitten loputkin mennessään. Mutta tosiaan, tsemppiä paljon tohon! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Itsellä taas ei ollut nuorena juuri epäpuhtauksia, ainoastaan vain satunnaisia. Aikuisiällä tilanne sitten muuttuikin... noh, tähän. :D

      Poista
  3. Mulla oli nuorempana selvää aknea, johon terkkari suositteli lääkitystä, mutta en koskaan sitä hankkinut. Nykyään kärsin hormonaalisista näpyistä leukapielissä, mutta ymmärrän kyllä sen tunteen, kun iho on räjähtänyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se ei ole mitenkään mukavaa kun naama sanoo vain poks. :F :D

      Poista
  4. Söin joitakin vuosia sitten antibiootteja akneen, mutta sivuoireet olivat liian rankat. Hormonaalinen akne on kyllä haastava kaveri, kun siihen ei aina löydy yksiselittäistä ratkaisua. Mutta mun mielestä sun iho ei ole kuvassa laisinkaan missään kriisikunnossa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voihan! Ja niinhän se on, siitä kun ei tosiaan tiedä että onko se lähteäkseen vai jäädäkseen.

      Se ei kyllä nyt ole kaikista pahimmassa kunnossa, mutta inhottava vaiva silti. :D Välillä naama on jopa siedettävä näpyistä huolimatta, toisinaan taas aivan kamala.

      Poista
  5. Iho-ongelmat on kyllä ärsyttäviä :( Mulla iho on rauhoittunut ajan kanssa ja hormonien asetuttua uomiinsa. Kertoilehan kuulumisia! Toivotan minäkin siis tsemppiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on ja ainakin henkisesti toisinaan raskasta, vaikka periaatteessa ei pitäisi olla kun se on ns. ulkoinen seikka eikä mikään vakava sairaus. Itse olen tapellut ainakin 5 vuotta tämän kanssa ja ei ne hormonit ota laantuakseen, niin kokeillaan nyt noita. :D

      Kiitos ja kerron sitten! :) ♡

      Poista
  6. Mä oon syönyt vuodenvaihteessa -11 ja -12 kolmen kuukauden antibioottikuurin lievään akneen. Lisänä oli kaksi erilaista lääkevoidetta. Ihon kunto parani kokonaan kuurin aikana ja on pysynyt hyvänä siitä asti. Tosin se on edellyttänyt myöskin muutamia muutoksia ihonhoidossa ja ruokavaliossa. Jätin maidon kokonaan pois käytöstä ja lopetin kosteusvoiteiden ja muiden voidemaisten tuotteiden käytön. Maito aiheuttaa itselläni valtavia ja kipeitä syviä finnejä, kun taas suurin osa voiteista (englanniksi emollient ryhmään kuuluvat ainekset) saavat aikaan pientä näppylää. Kosteutukseen käytän kasvovettä, hyaluroniseerumia ja jojobaöljyä. Pitkä tarina, mutta ehkä siitä voi olla jollekin jotain hyötyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos omista kokemuksistasi ja kiva kuulla että hoito auttoi! :) Varmasti on hyötyä jollekin!

      Mun pitäis itsekin kokeilla maidon jättämistä pois, ihan jo vatsan oireilun takia, mutta en vain osaa juoda kahviani ilman sitä... :D Kaurajuomaa kokeilin kyllä, mutta jotenkaan se ei kahvin kanssa vain sopinut. :')

      Poista
    2. Hei mulla muuten on myös maitotuotteiden jättäminen vaikuttanut tosi paljon ihoon! Kun kauramaitoon tottuu, tavallinen maito alkaa maistua kahvissa kummalta :D Käytän siis vallan sitä Oatlyn barista maitoa, joka ei lähde sakkaamaan kuumissa juomissa. Se on siis se harmaassa tötsässä oleva, taisin keväällä siitä blogiin kirjoitella. Kyllä mäkin olin alkuun ihan maani myynyt, mutta aika nopeasti siihen makuun tottui. Ja nykyään toi on siis MUN mielestä parempaa kahvissa kuin tavallinen maito :D

      Poista
    3. Ahaa pitääkin testailla! :) Oatlya olen muuten kokeillutkin mutta tuo barista on mennyt ihan ohi. :')

      Poista
  7. Moi!

    En ole lukenut aikaisemmin blogiasi, mutta aikuisiän akne on käynyt niin tutuksi, että minun on pakko kommentoida.

    Käytin e-pillereitä lähes 15-vuotta. Sain ne aikoinaan aknen hoitoon ja akne pysyikin hyvin maltillisena niitä käyttäessäni. Aurallisten migreenien vuoksi jouduin luopumaan pillereistä ja lopetin samalla hormonaalisen ehkäisyn kokonaan. Pillerien lopettamisen jälkeen akne palasi vallattomampana kuin koskaan. Söin akneen erilaisia kuureja ja yritin parantaa sitä luonnonkosmetiikan avulla. Kuurien jälkeen iho oli hetken aikaa parempi, kunnes huononi jälleen entiselle tasolle. Ihon kunto vaikutti valtavasti itsetuntooni, joten ymmärrän kaikki vuodatuksesi aiheesta. Viime kesänä ihotautilääkäri määräsi iholleni Skinoren-voidetta, jota en ihme kyllä ole aikaisemmin käyttänyt (kaikkea muuta kyllä). Ja kas, ihoni on siitä asti mennyt koko ajan parempaan suuntaan! Joitakin finnejä tulee edelleen, mutta murto-osa entiseen verrattuna. Ihon pinta on paljon tasaisempi, samoin väri. Olen ymmärtänyt, että Skinoren on vanha akneen käytetty lääkevoide eikä sitä ole koskaan satuttu minulle määräämään, mutta minun osaltani se tuntui toimivan! Toivottavasti sinulle löytyy samanlainen tuote!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja tarinastasi! Hyvä että löysit oikeanlaisen voiteen ja sait ihosi parempaan kuntoon, sillä niinhän se vain on että se akne vaikuttaa itsetuntoon, eikä kaikilla vain auta se ruokavalion ja kosmetiikkatuotteiden vaihdos. Nelin ovat niin yksilöllisiä. :)

      Skinorenista en ennen ole kuullutkaan. Toivotaan tosiaan että itsekin löytäisin sen itselle sopivan tuotteen! :)

      Poista