2.10.2016

Temppuileva vatsa

Viimeiset 2 viikkoa (tiistaina tulee 3. täyteen) olen kärsinyt erilaisista vatsaoireista. Ensimmäisenä huomasin etten pystynyt syömään normaalisti, vaan ruoka alkoi tökkimään ja kylläinen olo tuli jo pienestä salaattiannoksesta. Sitten alkoi kipuilu ja loppupäivästä alkoi oksettamaan, mutta mitään oksennusta ei tullut - ainoastaan vain pieniä onnettomia röyhtäyksiä. Muistan kun olin menossa jo treeneihin, mutta jouduin kaverille laittamaan perumisviestin kun en tiennyt että meinaako laatta lentää vai ei (ei lentänyt, taas ne olivat vain röyhtäyksiä).
 Tietysti ajattelin että olo olisi mennyt jo yhdessä päivässä ohi, mutta se vain jatkui. Olo oli huono, röyhtäily jatkui pitkin päivää ja ruoka ei meinannut maistua vaikka maha kurni nälkää. Toisinaan syöminen helpotti, toisinaan taas pahensi oloa. Välillä mietin olinko saanut jonkin vatsapöpön, välillä taas mietin kärsinkö närästyksestä, vaikka mitään polttelua ja ruoan takaisinvirtausta suuhun ei ollut.

Viikon jälkeen tulin siihen tulokseen ettei se ainakaan vatsapöpö voinut olla. Oireet sen kuin vain jatkuivat ja röyhtäilyä oli pitkin päivää. Niin ja ilmavaivoja - oi kyllä, hihittäkää vain mutta ei se kovin hauskaa ollut kun jatkuvasti sekä röyhtäytti että pieretti, vaikka vatsa ei tuntunut mitenkään turvonneelta.

Koska olo oli fyysisesti kehno, niin tietysti se vaikutti myös henkisesti. Tätä lisäsi myös muiden jatkuvat kommentit ja vihjailut raskaudesta, jota itse en toivo ainakaan tässä vaiheessa. Tiesin kuitenkin etten ollut raskaana koska a) oireet alkoivat melkeinpä heti edellisten kuukautisten jälkeen ja b) tietysti tein varuilta myös testin, joka oli selvästi negatiivinen (mutta eihän minua uskottu vaikka kuinka tiuskin etten ole raskaana, koska eihän nuorella naisella voi olla mitään muuta mahdollisuutta huonoon oloon ja närästykseen kuin raskaus - huoh!).

Tietysti kokeilin myös kaikkia itsehoitolääkkeitä eri närästysnapeista ruoansulatustabletteihin, piihappogeeliä ja tietysti myös Gefilus-mehuja kului litroittain. Jätin myös kahvin pois ja hiljalleen maitotuotteetkin, mutta eipä se oloa juuri helpottanut; röyhtäily ja etova olo sen kuin vain jatkui. Tässä vaiheessa mietin jo itse kaikki mahdolliset sairaukset mihin oireilut voisi sopia: refluksitauti, IBS eli ärtyvä suoli, helikobakteeri jne.
Kahden viikon jälkeen varasin sitten lääkärille aikaa, mutta seuraava aika oli vasta kuukauden päästä(!). Siihen asti sain vain neuvoksi vetää närästyslääkkeitä ja maitohappobakteereita, koska luultavasti mahani oli jostain syystä nyt ärtynyt.

Tietysti aloin tuntemaan oloni epätoivoiseksi, sillä koin oireiden olemaan liian läsnä ja stressihän yleensä vain pahentaa mahaoireita entisestään. En uskaltanut juuri mennä edes treeneihin, sillä jo parin hassua vatsarutistusta sai vatsan tuntumaan huonolta (yleensä juuri rutistukset ovat aina aiemmin sujuneet ongelmitta) ja myös liian kovalla tahdilla treenaaminen sai olon todella huonoksi (terveisin yhtäkkiä yökkäilevä ja kakova treenaaja).

Noh, eihän siinä auttanut muu kuin kokeilla lisää eri keinoja vatsan hyvinvoinnin edistämiseksi.


Hankin vatsan hyvinvointia tukemaan chlorellaa ja maitohappobakteereita. Itse asiassa chlorellaan päädyin ihon hyvinvoinnin kautta, sillä olin joltain instagramtililtä lukenut niksin että annos klorofylliä eli lehtivihreää aamuisin mm. kirkastaa ihoa ja auttaa vähentämään turvotusta stimuloimalla lymfajärjestelmää joka puolestaan on hyväksi selluliitille. Lehtivihreän lähteitä ovat chlorellan lisäksi myös mm. vehnänoras, spirulina, vihreät kasvikset (esim. pinaatti sisältää sitä paljon) ja kuulemma myös vihreä tee.

Lehtivihreä on hyvää myös suolistobakteereille ja koska syöminen oli aika tökkivää, niin hankin pussillisen Voimaruoan chlorella-jauhetta. Chlorella on siis yksisoluinen, sinivihreä makean veden levä, joka kuulemma sisältää enemmän lehtivihreää yhtä grammaa kohden kuin mikään muu kasvi maailmassa. Sillä on myös suuri proteiinipitoisuus ja se on yksi harvoista kasvipohjaisista imeytyvän B12-vitamiinin lähteistä, jonka lisäksi se sisältää myös A-vitamiinia, B1-, B2-, B3- ja B6-vitamiineja sekä E- ja K-vitamiineja ja kalsiumia, rautaa, magnesiumia ja foolihappoa.

Voimaruoan chlorella-jauhe on 100% Yeyama chlorella vulgaris-jauhetta Japanista ja Japanin chlorellaa pidetään yleisesti hyvälaatuisena - Kiinasta tulevaa pidetään yleensä huonolaatuisena ja noh, ovathan ne myös yleensä halvempia hinnaltaan.

Lisää tietoa tästä raskasmetallien siepparista ja väitetystä krapulan estäjästä voi lukaista vaikka vitamiinisuositukset.comista. Kannattaa pitää myös mielessä että chlorella voi aiheuttaa allergisia oireita (pahoinvointi, vatsan vääntely, oksentelu).

Ja niin, chlorellan maku ei välttämättä ole kaikkien mieleen sillä se on hyvin merellinen ja levämäinen. ;)


En usko että chlorella on ollut syy siihen, että oireet ovat lievittyneet - edelleen röyhtäilen heti ruoan jälkeen, mutta huomattavasti vähemmän ja etova olokin on kaikonnut. Uskon että se on monen tekijän summa, kuten maitohappobakteerien napsiminen ja luultavasti myös aika on tehnyt tehtävänsä. Chlorellan lisäksi olen myös muuttanut hieman ruokavaliotani FODMAP-ruokavalion suuntaan, jota suositellaan ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville. Tietysti se on tuottanut hankaluuksia, sillä olen joutunut luopumaan monesta rakastamastani raaka-aineesta joita olen tottunut käyttämään kokkailussa.
Tietysti myös lipsumisia on sattunut, sillä innostuin uskaltauduin tekemään yhtenä päivänä stroganovia... joka oli virhe. Heti ruoan jälkeen alkoi vatsan vääntely ja murina ja noh, siitä sitten kauheat ilmavaivat. Veikkaan että syypää oli sipulissa (sen olin tarkoituksella jättänyt aiemmin useaksi päiväksi pois), vaikka toki smetanakin on voinut aiheuttaa sen.

Suosittelen muuten fodmap-resepteistä kokeilemaan kesäkurpitsa "spagettia" fetalla ja katkaravuilla, jonka löysin Vatsan vapaapäivä-blogista. Oli aivan ihanaa ja poikakaverikin tokaisi siihen, että pitäisi tehdä joskus uudestaan!

Ei tässä auta muu kuin mennä päivä kerrallaan eteenpäin. Kuun lopussa käväisen vielä lääkärin juttusilla, mutta siihen asti täytyy vain koittaa pysyä tiukkana ruokavalion suhteen.

Jos suoliston hyvinvointi kiinnostaa enemmän, niin Yle Areenasta löytyy Prisman dokumentti Bakteerit vatsassamme, joka on katseltavissa vielä muutaman viikon ajan. Televisiosta uusinta tulee tiistaina 4.10 klo 23.40.

____

Pahoittelut kilometripostauksesta!
Toivottavasti tästä postauksesta muut vatsavaivaiset saivat edes vertaistukea jos ei muuta. :)


Leppoisaa sunnuntaita!

4 kommenttia

  1. Oletko kokeillut Visibliniä? Saa ihan apteekista ilman reseptiä. Tää on aika ihme ainetta, sillä muutamana päivänä kun ottaa, alkaa vatsavaivat helpottaa niin minulla kuin miehelläkin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole sitä kokeillut, täytyykin pitää se mielessä! :)

      Poista
  2. Ootko ikinä koklannut glutamiinia? Pitäisi kuulemma auttaa vatsantoimintaa ihan tieteellisestikkin.

    Ainakin tän http://lisaravinnetieto.com/glutamiini/ mukaan aika vahvat näytöt!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole kokeillut! Täytyykin tutkia tuosta lisää. :)

      Poista